Olga María Alegre de la Rosa
INVESTIGACIÓN INCLUSIVA

Niños con Implantes Cocleares y necesidades complejas

Niños con Implantes Cocleares y necesidades complejas

niños

Theory/Review
Children With Cochlear Implants and Complex Needs: A
Review of Outcome Research and Psychological Practice
Lindsey C. Edwards
Great Ormond Street Hospital for Children NHS Trust
In recent years, the number of children receiving cochlear
implants who have significant disabilities in addition to their
deafness has increased substantially. However, in comparison
with the extensive literature on speech, language, and com-
munication outcomes following pediatric implantation in
children without complex needs, the available literature for
this special group of children is relatively sparse. This article
reviews the available research on outcomes, grouping studies
according to the nature of the additional disabilities and
specific etiologies of deafness. The methodological problems
relating to outcome research in this field are outlined,
followed by some tentative conclusions drawn from the
literature base while bearing these problems in mind. The
remainder of the article focuses on the challenges for clinical
practice, from a psychological perspective, of implanting
deaf children with complex needs. Two groups of children
are considered, those whose additional disabilities have been
identified prior to implantation and those whose difficulties
become apparent at some point afterward, sometimes many
years later. A case example describing the psychological as-
sessment of a deaf–blind child being considered for implan-
tation is presented
Teoría / Comentario
Niños con Implantes Cocleares y necesidades complejas: Una
Revisión de Resultados de Investigación y Práctica Psicológica
Lindsey C. Edwards
Great Ormond Street Hospital for Children NHS Trust
En los últimos años, el número de niños que reciben 
implantes cocleares que tienen discapacidades significativas, además de su
sordera, se ha incrementado sustancialmente. Sin embargo, en comparación
con la extensa literatura sobre el habla, el lenguaje y
resultados de comunicación después de la implantación pediátrica en
niños sin necesidades complejas, la literatura disponible para
este grupo especial de niños es relativamente escasa. Este artículo
revisa las investigaciones disponibles sobre resultados, estudios de agrupación
de acuerdo con la naturaleza de las discapacidades adicionales y
etiologías específicas de la sordera. Los problemas metodológicos
en relación con la investigación de resultados en este campo se describen,
seguido de algunas conclusiones provisionales extraídas de la literatura, teniendo en cuenta estos problemas. El resto del artículo se centra en los desafíos para
la práctica clínica, desde una perspectiva psicológica, de la implantación
a niños sordos con necesidades complejas. Dos grupos de niños
se consideran, aquellos cuyas discapacidades adicionales han sido
identificadas antes de la implantación y aquellos cuyas dificultades se 
pondrán de manifiesto en algún momento después, a veces muchos
años después. Un estudio de caso describe la evaluación psicológica
de un niño sordo-ciego siendo considerado para implantación. 
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Investigación: Implante coclear